Vad är ischias?

Ischias är ett symtom i form av smärta som strålar ut från ländrygg eller höft ner i benet.

Anledningen till ischias är alltid en retning och inflammation av ischiasnerven vilken är kroppens största nerv. När detta sker talar man om äkta ischias vilket innebär att det är en direkt påverkan på själva nerven.

Detta upplevs oftast som värk som strålar via sätet, på utsidan eller baksidan av låret och ner mot vaden och foten. Görs ingenting åt problemet kan fortsatt tryck mot nerven orsaka muskelsvaghet av lår- och vadmusklulatur,
 känselbortfall eller domningar samt nedsatta reflexer.

Upphovet till påverkan på ischiasnerven kan vara, diskbuktning, trauma, piriformissyndrom, spinal stenos och artros eller graviditet.

Falsk ischias

Vid falsk ischias, som är mycket vanligare än äkta är smärtan lindrigare och mer diffus. Den strålande smärtan fortsätter undantagsvis ner förbi knäet och muskelsvaghet och känselbortfall uppstår ej.

Orsakerna till falsk ischias är många, men uppkommer aldrig från ischiasnerven. Istället är skälen, dysfunktioner i ryggraden eller i bäckenlederna som kan uppstå vid till exempel:

• Överbelastning eller fel belastning av ryggen
  • Benlängdsskillnad
  • Gamla fot eller knäskador

Andra vanliga orsaker är vanligt kontorsarbete. Med andra ord överdrivet sittande på jobbet eller ovana rörelse så som snöskottning eller krattning i sandbunkern. Sådana överbelastningar kan i sin tur leda till irritationspunkter eller triggerpunkter vilka inte försvinner genom vanlig stretch.

Detta kan du göra själv:

• Behandla med kyla. Vira in en kylpåse i en handduk och lägg den vid nedre delen av ländryggen i 10-15 minuter. Detta kan upprepa 4-5 gånger/dag.
  • Sitt så lite som möjligt då trycket på disken ökar i sittande position. Om du klarar att röra dig ska du försöka hålla igång med korta promenader, även om du bara klarar att röra dig inomhus.
  • Promenera hellre 5-10 minuter flera gånger om dagen istället för ett långpass en gång om dagen.
  • Försök att hitta rörelser som minskar smärtan och försök att repetera dessa.
  • Rör på tårna och anklarna för att stimulera nervbanorna till muskulaturen.

Känner du igen ovan symtom, låt en internationellt godkänd legitimerad kiropraktor bedöma varifrån smärta uppkommit och behandla eller remittera vidare.