Vad är whiplash?

Whiplash eller pisksnärtskada kan uppstå om nackens mjukdelar utsätts för en kraftig översträckning. Oftast ses detta i samband med trafikolyckor till exempel om blir påkörd bakifrån.

Huvudet utsätts då för en kraftig acceleration och deceleration vilket skadar ledbanden. Ledbandens uppgift det är att hålla kotorna på plats. Skadas dessa bildas funktionsstörningar i de berörda lederna. Kroppen svarar på skadan genom att bland annat stabilisera området där skadan skett.

Muskelkramper och inflammation i omkringliggande vävnad kan uppstå vilket kan bidra till triggerpunktsbildning i musklerna.. Triggerpunkter är otroligt ömma muskelpunkter som strålar / radierar smärta till andra kroppsdelar, t.ex. från nackmusklerna upp i huvudet eller axelmuskulatur ned i armen.

Symptom på whiplash

Ofta upplever man inte symptomen direkt efter olykan, utan känner bara av stelhet. De mer allvarliga symptomen kommer först senare, ibland efter flera år då lederna i de ostabila områdena börjat slitas. Akuta besvär är stelhet i nacken, eller värk samt huvudvärk. Är nervsystemet påverkar kan du även känna strålande värk ut i armarna.

Behandling av whiplash

Behandlingen består av kiropraktisk manipulation av involverade leder samt massagebehandling tillsammans med triggerpunktsbehandling.

Det är viktigt att även komma igång med träning och stretching av muskulatur så snart som möjligt. Ju tidigare man påbörjar behandlingen efter olyckan, desto större är chansen att läkningen blir fullständig.

Självhjälp

Det är viktigt att du i den mån det går försöker hålla igång rörelsen i nacken för att snabbt som möjligt återfå normal rörlighet. Träna nackmusklerna försiktigt. Ju tidigare du startar, desto större är chansen att du blir frisk.